Mikä on tämä uusi panimo, joka jo nimessään pyytelee anteeksi ja aikoo ruveta valmistamaan olutta Viron puolella. Keitä ovat nämä kolme kaverusta Sori Brewingin takana ja mitä on odotettavissa Sori Brewingilta. Haastattelin näitä kolmea herrasmiestä: Pyry Hurulaa, Heikki Uotilaa ja Samu Heinoa. Ja tässä on haastattelun tulos, jossa selviää etteivät Sorin jätkät ole tulossa tänne anteeksipyytelemään, vaan luvassa on paljon muuta!
Mistä tulee panimon nimi Sori Brewing?
Sori tulee olutseuran aikaisilta juuriltamme Tampereen Sorilta, jossa Heikki ja Pyry aloittivat harrastuksen oluenvalmistuksen parissa. Lisäksi Sori kuvaa ajatusmaailmaa panimon takana – emme tulleet pyytelemään anteeksi olemassaoloamme, nimi tehköön sen puolestamme.
Panimon historia on lyhyt, mutta kertokaa kuinka tähän pisteeseen olette päässeet?
Ajatus Sorista lähti liikkeelle jo muutama vuosi sitten Pyryn ja Heikin aktiivisen olutseuraharrastuksen ohella. “Olutilloista samaan suuntaan kotimatkaa kävellessä jaoimme visioita unelmien panimosta ja kipinä sisällä alkoi herätä. Aluksi kyseessä oli enemmän mielenkiinto alan liiketoimintamallien erilaisuuteen ja yleinen harrastuneisuus. Sen lisäksi että olemme olutfanaatikkoja, olemme kauppatieteilijöitä ja innokkaita miettimään miten bisnestä voi tehdä aina paremmin, eli kyse oli myös oppimisesta. Tutkimme pari vuotta erilaisia panimoiden liiketoimintamalleja täältä ja maailmalta. Ajattelimme vähän myös, mitä tekijöitä sieltä puuttuu ja mitkä ovat tuonut menestyksen. Olimme samaa mieltä siitä, että perinteisen mallin panimoa ei kannata lähteä tekemään. Aluksi teimme kevyitä liiketoimintasuunnitelman hahmotelmia ja sen jälkeen jo vähän vakavempia laskelmia. Sen jälkeen huomasimme että olemme oikeilla jäljillä ja päätimme viemään projektia kunnolla eteenpäin.”
Yksi juttu kuitenkin puuttui. Kaksi kauppatieteilijää, jotka osaavat tehdä kohtalaisen hyvää olutta kotikonstein, ei ihan riitä. “Tarvitsimme kolmannen pyörän, joku joka täydentää tämän yhtälön.” Kului hetki ja tässä kohtaa Sori Brewing oli jo ajatuksena olemassa, kuten myös Twitterissä. “Koska olemme aktiivisia sosiaalisessa mediassa, löytyi hyvä kosketuspinta erilaisiin tyyppeihin. Pyry bongasi erään mikrobiologiaa opiskelevan innokkaan oluentekijän ja siitä se ajatus sitten lähti. Samu ei ollut ennen kuullutkaan Sori Brewingista tai meistä kahdesta herrasmiehestä, mutta sai meiltä Twitterissä kutsun oluelle puhumaan oluesta. Tapasimme ja ajatukset kohtasivat.”
Samu saattoi jäädä hieman hämilleen ensitapaamisesta, mutta hyppäsi junaan Tampereelle maistattamaan tuotoksiaan ja vielä silloin skeptiset Pyry ja Heikki olivat täysin myytyjä. “Samu toi mukanaan Heikin sanoin “parhaan Brown Alen mitä on kuunaan maistanut” sekä taidokkaasti tehdyn tammikypsytetyn Porterin, jonka pohjalta kehitimme nykyisen Investor Porterin. Rekryprosessi tapahtui Rajaportin saunan lauteilla ja Samulla oli kirjaimellisesti hikiset paikat kun hiillostimme, että millainen mies siinä istuu. Ennen kaikkea oli selvitettävä, oliko hän valmis lähtemään Viroon toteuttamaan unelmien panimoa ja antamaan kaikkensa projektiin. Olihan se.”
“Sittemmin olemme käyneet yhdessä ja erikseen ympäri Suomea muilla panimoilla ja tapahtumissa kertomassa ajatuksistamme. Olemme keränneet kommentteja ja hyviä käytäntöjä ammattilaisilta. Ohessa tietenkin esittelemme Sori Brewingia sijoituskohteena ja vastaanotto on ollut loistava, toivotaan, että hyvä vire jatkuu osakeannissakin.”
“Haluamme toteuttaa amerikkalaista unelmaa craft beeristä siinä mielessä, että olemme hyvin sosiaalinen ja avoin panimo. Kaikki ovat tervetulleita ja haluamme auttaa muita panimoita ja oluentekijöitä, kun siihen tilaisuuden saamme. Se juuri on parasta amerikkalaisessa craft beer -skenessä; veljeys ja yhteisöllisyys. Suomessa tuo on vielä hieman vierasta, olemme kuitenkin aika juro ja omaa napaa tuijottava kansa, mutta onneksi hyviä poikkeuksia on tullut vastaan. Lahden toisella puolella Virossa skene on mielestämme jo hiljalleen ehkä lähempänä amerikkalaista vastaavaa, jota ihannoimme suuresti. Yhteistyöllä ja yhteisellä missiolla päästään pidemmälle kuin monta hyvää panimoa yksin.”
Missä mennään tällä hetkellä?
“Paperitöitä ja valmistelua osakeantia varten enimmäkseen. Lisäksi innokkaimmat fanit alkavat olla niin kärsimättömiä (kuten mekin), että päätimme tehdä ravintoloihin kaksi erää lippulaivatuotteita maisteltavaksi. Joulukuuksi valmistuu tammikypsytetty Investor Porter ja West Coast -henkinen jenkki-IPA, Investor IPA. Molemmat ovat työnäytteitä kiinnostuneille sijoittajille ja jatkoa seuraa.“
Valmistamassa ensimmäistä erää Investor IPA:sta Kuninkaankartanon panimolla |
“Samassa koitamme etsiä suomalaista panimoa kaveriksi tekemään isompaa erää kanssamme, mutta toistaiseksi laihoin tuloksin. Kaikilla on positiivinen ongelma, eli pannut ovat täynnä. Lisäksi prioriteetit tuntuvat olevan muualla kuin yhteistyökuvioissa. Seuraavaksi lähdemme hattu kourassa tekemään kierrosta Viroon ja Belgiaan.”
Miksi haluatte perustaa panimon Viroon?
“Kustannustekijät ovat liiketoiminnallisesti tärkein syy; eli verotus, työn hinta ja toimitilojen hinta. Tämän jälkeen tulee heti liiketoimintaympäristö, eli panimon näkökulmasta Viro on poliittisesti hieman vakaampi, yrityskulttuuri on kannustava ja vientiyhteydet ovat hyvät, verkkokaupan mahdollisuudet mukaan lukien. Viron tärkein kauppakumppani on Ruotsi, joka on myös meille Suomen ohella olennainen markkina.”
“Yksi tärkeä tekijä on myös lähteä pois mukavuusalueelta, Suomessa kun voisi helposti tyytyä vähään ja tulla kesytetyksi poliitikkojen jatkuvassa väsytystaistelussa. Me haluamme käyttää energiamme kasvuun ja loistavien tuotteiden tekemiseen, emme jatkuvaan kinasteluun. Äänestämme näin siis jaloillamme.”
Millä tuotteilla toiminta lähtee liikkeelle ja milloin ensimmäiset oluet ovat oluenystävien maisteltavana?
“Joulukuussa tarjoamme pienet erät Investor Porteria ja Investor IPA:a. Porteria tulee Helsinkiin ja Tampereelle, IPAa näillä näkymin vain ensin Tampereelle. Olemme tehneet Tampereen kuuluisien Gastropubien kanssa pidempään yhteistyötä olutseuran merkeissä ja nyt jatkamme tuota myös Sori Brewingin muodossa.”
“Kunhan löydämme kapasiteettia, tuomme oluenystävien saataville myös muita tuotteitamme, kuten Berliner Weisse -fuusiomme, raikkaan Witbierin ja Ruis-Saisonin. Teemme jatkuvaa tuotekehitystä ja Samun mikrobiologitaustan ansiosta pääsemme kokeilemaan myös funkimpia tuotteita.”
Investor IPA |
Ulosantinne on melko kansainvälistä mm. nettisivunne ovat Englanniksi yms. Voitteko valaista tätä kuviota, että kuinka kansainvälistä toimintaa olette suunnitelleet.
“Suomalaiset pärjäävät hyvin englanniksi, mutta kansainvälisillä vesillä taas ei pärjää suomeksi. Tavoitteenamme on Pohjoismaiden lisäksi olla läsnä maailman kiinnostavimmilla olutareenoilla. Olemme maailmankansalaisia ja haluamme oluenteon ohella nähdä maailmaa ja ajatella koko toiminnan alusta asti kansainvälisellä perspektiivillä. Suomi on pieni maa ja erilaisia oluita on saatavilla rajoitetusti, joten olutkulttuuri on täällä vielä kehittyvää.”
“Emme aio tehdä oluidemme kanssa kompromisseja ja pakottaa niitä maitokauppavahvuuteen. Tietyt tyylit asettuvat ilman kikkailua alle tuon maagisen rajan ja niitä saatamme tuoda tarjolle myös marketeissa, mutta ei tulisi mieleenkään alkaa tehdä “mietoa IPA:a” tai muuta hyvän maun rajoilla leikittelevää kompromissia. Kansainvälisillä markkinoilla maitokauppavahvuiset vientituotteet eivät pärjää Pohjoismaiden ulkopuolella. Oman tuotekehityksenkin kannalta on tärkeä että voimme tehdä olutta sen oikeaan vahvuuteen, jotta emme kirjaimellisesti vesitä panimoa. Tämä on ennen kaikkea unelmien toteuttamista ja rajojen etsimistä. Se että voimme tehdä olutta ilman kompromisseja ja tuotteita mistä itse pidämme, vaatii sen että katsomme alusta asti hieman kotimaata laajempia markkinoita.”
“Kansainvälistyminen vaatii paljon työtä, eikä se riitä, että vain lähtee esittelemään tuotteitaan maahantuojille. Kysyntä lähtee asiakkaista, ja se pitää kyetä osoittamaan myös jakelijoille. Tahdomme luoda kysyntää kansainvälisesti ja herättää huomiota myös Pohjoismaiden ulkopuolella. Tämä sujuu tällä hetkellä suunnitelman mukaisesti, sillä ulkomaalaisia faneja alkaa jo olla ja kutsuja muun muassa ulkomaisille olutfestareille on tullut. Lisäksi pari kiinnostunutta maahantuojaa ovat ottaneet jo yhteyttä, mikä oli suhteellisen yllättävää. Jatkamme kovaa työtä ja pidämme huolen että kiinnostuneita löytyy jatkossakin. Tämän mahdollisti se, että olemme toimineet avoimesti läsnä sosiaalisessa mediassa ennen kuin tuotanto on käynnissä.”
Kertokaa hieman osakeannistanne?
“Haluamme taakse laajan omistajapohjan oluenystäviä ja olutkulttuurista kiinnostuneita, minkä vuoksi lähdemme toteuttamaan rahoitusta osakeannilla. Samankaltaisia osakeanteja on toteuttanut muun muassa Bryggeri Helsinki ja BrewDog. Tarjoamme osakkaille etuuksien ja eksklusiivisten tuotteiden lisäksi osinkotuoton (heti kun saavutamme kasvutavoitteet).”
“Meille osakkaat eivät ole vain rahoittajia, vaan myös tärkeimpiä kanta-asiakkaitamme, äänekkäimpiä faneja ja tulevien tuotteiden sekä liiketoimintojen inspiroijia. Tavoite on, että Sori Brewingin osake on hyvä etuusosake, mutta myös hyvä sijoitus. Osakkeita paketoidaan eri kokoisiksi paketeiksi ja isommista sijoituksista tarjoamme luonnollisesti enemmän etuja. Omistamisen pitää mielestämme olla elämyksellistä, pelkkä pölyttyvä osakekirja ei riitä herättämään omistajissa intohimoja. Osakeanti on tarkoitus aloittaa joulukuun aikana.“
Miksi kannattaa lähteä mukaan osakeantiin?
“Tilaisuus sijoittaa panimoon, joka tekee tuttuja asioita uudella tavalla. Rohkeat ja työtä pelkäämättömät uuden maailman oluentekijät eivät tyydy vähään, joten sijoituksen eteen varmasti tehdään töitä niin, että omistaja on varmasti tyytyväinen. Sori Brewing haluaa muuttaa käsityksen siitä, mitä suomalainen pienpanimo voi olla ja venyttää rajoja niin, että toivottavasti monta lähtee onnistumisen myötä tekemään perässä.”
Tulevaisuuden suunnitelmia?
“Noudatamme aika pitkälti kasvusuunnitelmaa, jossa keskiössä on ensimmäisenä Pohjoismaat. Tärkeimmät prioriteetit ovat saada tuotanto pystyyn ja perusasiat toimimaan hyvin. Jakelukanavien osalta työ on jo aloitettu ja oman verkkokaupan työstäminen alkaa tammikuussa.”
Taustalla on kipinä siitä, että laajennamme joskus tulevaisuudessa myös oluttrendien synnyinsijoille, Yhdysvaltojen länsirannikolle. Siitä panimoravintolasta Kalifornian auringon alla on unelmoitu sen verran pitkään, että nyt tehdään töitä sen eteen. Unelma ei toteudu varmasti ihan heti huomenna, mutta se on keskipitkän aikavälin tavoite. Uskallamme unelmoida ja se pitää mielen virkeänä, sen vuoksi kiinnostavia sivuprojekteja tulee varmasti ja energiaa löytyy.”
Kertokaa hieman itsestänne?
Samu Heino |
Samu on mikrobiologian opiskelija Helsingistä, juuret löytyvät Satakunnasta. Yrittäjäperheestä ja yrittäjähenkinen oluentekijä, intohimonaan muun muassa hiivan kehitys ja vesikemia. Sorin oluiden sielu lepää tämän miehen käsissä. Monessa mukana ja aiemmin ollut muun muassa opiskelija-aktiivi SatO:ssa sekä Viikki Brewing Societyssa. Kova tekemään sellaisia temppuja hiivalla, mistä monet panimot vain haaveilevat.
Heikki Uotila |
Heikki on markkinoinnin kauppatieteilijä Tampereelta ja juuret ovat Pohjois-Karjalassa. Monessa markkinointiliemessä keitetty, muun muassa työskennellyt Euroopan suurimmassa muodin verkkokaupassa Berliinissä ja reissannut oluen perässä Euroopan ristiin rastiin. Heikiltä taittuu oluenvalmistus, liiketoiminnan kehitys ja ongelmanratkaisu. Lisäksi hänellä on mukamas täydellinen makumuisti ja alla tuhatkunta eri olutta. Huumorintaju on musta kuin paraskin Imperial Stout.
Pyry Hurula |
Pyry on laskentatoimen ja rahoituksen kauppatieteilijä Tampereelta, juuret myös samoilta seuduilta. Sisimmiltään luova tyyppi, työskennellyt yrittäjänä kotisivujen ja graafisen tuotannon parissa, mutta myös taloudessa paperiteollisuudessa ja paraikaa energiayhtiön salkunhallinnassa. Vastuuta kantava päällepäsmäri, joka yrittää kovasti tietää oluesta enemmän kuin Samu ja Heikki. Tähän asti vielä Samu ja Heikki ovat vieneet voiton. Vetelee naruista toimitusjohtajan ominaisuudessa.
Yhdessä tämä kolmikko yhdistää liiketoimintaosaamista kunnianhimoiseen oluenvalmistukseen. Ahkera verkostoituminen myös mahdollistaa hyvin uusien näkemysten syntymistä ja sen, että osaavaa apua löytyy aina puhelinsoiton päästä.
Oletteko valmistaneet itse oluita?
“Kaikilla meistä on enemmän tai vähemmän taustaa olutmaailmasta.” Pyry ja Heikki ovat tehneet Olutseuran nimissä reseptejä laidasta laitaan ja valmistanut noin satakunta olutta. Samulla on taustaa kotipanolaitteista aina automatiikan rakentelua myöten. “Samu on myös lähestynyt hiivan kehitystä ja oluenvalmistusta mikrobiologian ja kemian kautta, joten taitomme täydentävät hyvin toisiaan. Tavattaessa lyötiin reseptikirjat yhteen ja kovan karsinnan jälkeen kymmenkunta loistavaa reseptiä on nyt valmiina. Koska olemme hieman perfektionisteja, teemme tuotekehitystä niin pitkälle, ettei jää kysymystäkään siitä, etteikö tuotteissa olisi kaikki tietotaito käytössä.”
Tuleeko mieleen jotain tarinaa joko onnistuneesta tai epäonnistuneesta oluesta?
“Onnistuneita on paljon ja niistä varmasti meidät tullaan tuntemaan, mutta epäonnistumisten kautta tapahtuu aina kehitystä. Hauskimpia epäonnistumisia varmasti on tullut Samun bretta-kokeiluista, tai Pyryn ja Heikin olutseura-aikaisesta Apina-Simasta, johon tuli muun muassa humalaa, mansikkaa ja karambolaa. 11 % alc. sima toimi hyvin varsinkin teekkareiden keskuudessa noin -1 lämpöisenä. Terveellä makuaistilla varustettujen ihmisten reaktio oli hieman erilainen. Makuelämyksenä juuri sopiva virvoke ekskursiolle Vesa Keskisen ostosparatiisiin, jossa tuota maistatimme.”
Mitkä kaupalliset oluet ovat tällä hetkellä teidän suosikkejanne ja miksi?
Pyryn suosikit tulevat Jenkkien länsirannikolta, jossa hän kävi tekemässä pitkän road tripin olutharrastelijan pyhiinvaelluskohteisiin. “Suurimmat suosikit ovat varmasti AleSmithin ja Stonen tuotteissa. Suomalaisista suosikkeja ovat Ilkka Sysilän IPA:t Bruuverin hanoissa.”
Heikillä useimmiten koriin tarttuva tuote on Keisari 66. “Saksaan muutto iskosti himon tuoreeseen ja laadukkaaseen pilsiin, minkä perässä olen valmis vaikka matkustamaan. Muuten esim. Firestone Walkerin, De Dollen ja De Ranken tuotteet ovat kestosuosikkeja.”
Samulla käteen tarttuu useimmiten Muflonin Saison de Randonneur. “Muuten erilaiset belgit ovat lähellä sydäntäni, kuten Cantillon, 3 Fonteinen ja Struise. Muista suosikeista saisikin sitten listattua pienen kirjan verran.”
Kertokaa Investor Porterin valmistuksesta Ilkka Sysilän kanssa? Ja milloin saatavilla & missä?
“Sysilän kanssa pääsimme oikeastaan tekemisiin Boomareiden Olutseuran – BOSA ry:n kautta jonka yhteistyökumppani Saimaan Juomatehdas on. He kutsuivat meidät tekemään oluen ja koska taustamme ovat BOSAssa ja tämä oli oiva tilaisuus tehdä jotain yhdessä.”
“Sysilän on kokenut konkari, jolla on ihailtavan holistinen lähestymistapa oluenvalmistukseen. Tällaisen sankariporukan kemiat kohtasivat hyvin, sillä jaamme kaikki intohimon täydellisyyden tavoitteluun ja yhtä lennokkaan huumorintajun. Toivottavasti päästään vielä tekemisiin, Ilkan tietotaidossa kun oli paljon omaksuttavaa, jota varmasti hyödynnämme tulevaisuudessa. Olemmekin pysyneet tiiviissä yhteydessä käydessämme tekemässä lähes päivittäin laadunvalvontaa ja seuraamassa Porterin kehittymistä. Olut tulee tarjolle ainakin Bruuveriin ja näillä näkymin myös Tampereen Gastropub Tuulensuuhun.”
“Investor Porterin lisäksi teimme myös erän Investor IPA:a Mustialassa, jota tulee Tampereelle Gastropub Tuulensuuhun ja Nordiciin joulukuun puolivälissä.”
Investor Porterin valmistusta Bruuverissa Sysilän opastuksella |
Kertokaa vielä loppuun lyhyesti Sori Brewing pähkinänkuoressa?
“Olemme rakentamassa panimoa, josta jokainen olutharrastaja haaveilee. Rohkea, äänekäs ja ilman kompromisseja. Sori Brewing on todellinen maailmankansalainen: suomalainen belgo-amerikkalaishenkinen panimo Virossa. Monista poiketen meillä ei ole aikomusta jäädä pieneksi, vaan kasvaa ja tarjota hyvän tuoton sijoittajille sekä yhteisölle panimon ympärillä. Kasvu ei ole pois aatteessa pysymisestä, eikä varsinkaan laadusta. Kasvu mahdollistaa entistä laajemmat mahdollisuudet toteuttaa asioita, joita pienenä panimona ei ole mahdollista. Sori Brewing pyrkii olemaan tylsyyden pahin vihollinen.”