Kuva: pintplease.wordpress.com |
Paljon on ajat muuttuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Olutharrastukseni alkuaikoina kirjoitin kauppojen oluthyllyjen vieressä matkapuhelimeen tekstiviestien luonnoksiin oluiden nimiä, joita sitten kotona tietokoneelta katsoin, että minkäslaisia oluita nämä ovat. Sitten seuraavalla kauppareissulla kävin ostamassa ne mielenkiintoisimmat. Älypuhelinten yleistymisen myötä jokaisella on ns. tietokone taskussa ja muutamassa sekunnissa näet minkälainen kaupanhyllyssä oleva olut on.
S-ryhmän ja Pint Pleasen yhteistyö
Tuossa viime viikolla luin S-ryhmän ja Pint Pleasen alkavasta yhteistyöstä. Ajattelin sitten siitä myös itsekin kirjoitella. Prismojen ja S-markettien valikoimiin on ruvennut tulemaan yhä enemmän suomalaisten pienpanimoiden oluita ja tähän vaikuttaa huomattavasti myös lakimuutos, jossa maitokauppojen raja on entisen 4,7 % sijaan 5,5 %. S-ryhmän ja Pint Pleasen yhteistyö tuo ajankohtaiset tiedot näistä oluista oluiden ystävien saataville. Tähän kuuluu mm. tarjota arvioita, räätälöityjä tietoja sovelluksen käyttäjille ja suosituksia. Paljon muutakin on luvassa ja siitä lisätietoja löytyy alla olevasta linkistä, jossa lehdistötiedote asiasta.
Tarkemmin asiasta voi lukea tämän linkin takaa:
Pint Please Blogi – Yli yhdeksänsadan S-kaupan olutvalikoima Pint Pleaseen
Näen itse yhteistyössä erittäin positiivisia asioita, koska nykymaailmassa tieto pitää saada välittömästi, eikä ole aikaa tehdä asioita, niin kuin itsekin olen joskus tehnyt. Arvio pitää saada näkyville heti ja ostopäätös päästään saman tien suorittamaan. Samalla ei tule ostettua sikaa säkissä eli kuluttaja löytää paremmalla prosentilla oluen, josta itse tykkää. Enää ei tarvitse ostaa olutta pelkästään hienon etiketin tms. mukaan. Nyt sinulla on kaikki faktat älypuhelimen näytöllä. Pint Please -sovelluksessa on mm. viivakoodinlukija, jolloin lukijan avulla saat oluentiedot näkyville ilman nimen kirjoittamista. Tämä on sitä nykyaikaa, joka palvelee kiireisessä maailmassa. Tämä on hieno juttu
Kritiikkiä!!
Kun lähdetään tekemään asioita, niin silloin ne voisi tehdä kunnolla. Kritiikkini kohdistuu http://www.kotimaisetpienpanimot.fi -sivustoa ja Foodie.fi -sivustoa kohtaan ja siihen kuinka pienpanimo -sanaa käytetään.
Aloitetaan ensin tästä kotimaisetpienpanimot.fi -sivustosta. Kotimaisella pienpanimollahan tarkoitetaan suomalaista olutpanimoa, joka valmistaa vuodessa alle 15 miljoonaa litraa olutta. Kun menet tuonne sivulle, niin ensimmäisenä lukeekin isolla teksti PIENPANIMOT. Sitten kun lähdetään alaspäin, niin otsikon ”pienpanimo-tuotteet” alla on 15 kuvaa erilaisista oluista. Kuusi noista oluista ei ole edes pienpanimoita. Linkki sanoo kotimaisetpienpanimot ja siellä on kuva yhdysvaltalaisesta, tsekkiläisestä ja saksalaista oluesta. Brooklyn Lager on kotimainen olut jos kotimaasi on Yhdysvallat.
Siellä on oluita eri kategorioiden alla, kuten tässä alla olevassa esimerkkikuvassa näkyvä Vaalea Lager. Kuvassa kolme olutta, joista ainoastaan yksi on pienpanimo-olut ja yksi ainoastaan Vaalea Lager. Brooklyn Lager ja Stallhagen Delikat eivät ole vaaleita Lagereita. Stallhagen on ainut pienpanimo.
Sitten kun mennään linkistä eteenpäin, niin olutharrastajan ja pienpanimoiden ystävän pää räjähtää viimeistään. Ensimmäisenä pienpanimot – vaalea Lager -listalla on alkoholiton Heineken ja toisena sitten on Brooklyn Lager. Siellä oli 39 olutta, joista 25 eivät olleet edes pienpanimotuotteita. Sama homma jatkuu muidenkin kategorioiden osalta, joten en jaksa niistä sen enempää marmattaa.
Pointtini on, että kun lähdetään tekemään jotain asiaa, niin sitten pienellä panostuksella saisi sen tehtyä kerralla oikein. Tällaiset alokasmaiset virheet tässä alussa antavat kuvan, että ei meillä ole mitään hajua, mutta kuultiin pienpanimoiden olevan hittijuttu, joten otetaan hölmöiltä rahat pois. Ei se nyt varmaan näin ole, mutta nuo olisi voinut tehdä helpostikin oikein. Jos S-ryhmä tarvitsette apua, niin minuun voi olla yhteydessä!