29. – 30.11.2019 Helsingissä Kaapelitehtaan valtaa Kippis International Craft Beer Festival. Tapahtuma on aikaisemmin tunnettu nimellä Olut Expo. Tapahtumaan on tulossa yli 50 panimoa ja muutenkin meininki vaikuttaa muuttuneen aikaisemmista vuosista. Halusin selvittää, että mistä Kippis festivaleilla on kyse ja otin yhteyttä tapahtumanjärjestäjään Mikki Nymaniin ja heitin hänelle muutamia kysymyksiä. Tässä on haastattelun tulos. Kippis!
Morjens Mikki. Mites menee?
Kiitos kysymästä, hyvin tässä menee vaikka kiire ja työn määrä painaa päälle.
Viime vuonna oli Olut Expo ja tänä vuonna Kippis Festival. Miksi? (onko muuta muutosta kuin ainoastaan nimi?)
Tapahtuman konsepti muuttuu hyvin paljon, minkä vuoksi oli vihdoinkin paikallaan uudistaa myös tapahtuman nimi. Expo vaihtuu festivaaliksi jne, kun uudistan tapahtuman palvelemaan paremmin tämän päivän craft olut ”kuluttajaa”.. Varsinkin ulkomaalaiset pienpanimot vierastivat expo-sanan käyttöä, ja minä mielelläni kuuntelen panimoita uudistuksia suunnitellessa.
Siitä kun 2013 järjestin OlutExpo Finlandin ensimmäistä kertaa, on oluen trendit ja markkinat muuttuneet täysin. Nyt tämä uudistettu konsepti pyrkii vastaamaan tämän päivän tapahtuma kysyntään, kuluttajista on tullut vaativampia mikä on hieno asia!
Luin että tapahtuman sisältö on muuttumassa yhä kansainvälisemmäksi, niin mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa?
Vielä kaksi vuotta sitten tapahtuma nojasi hyvin voimakkaasti vain kotimaiseen tuotantoon, poikkeuksena oli muutamat maahantuojat esitellen ulkomaalaisia tuotteita.
Nyt on paikalle tulossa todella runsaasti ulkomaalaisia pienpanimoita, ja tapahtumasta ollaan voimakkaasti luomassa todella kansainvälistä festivaalia. Tapahtumassa tullaan maistelemaan yli 50:n panimon tuotteita, joista noin 70% tulee ulkopuolelta. Paikalla tulee olemaan oluita Norjasta, Englannista, Skotlannista, Ruotsista, Tanskasta, Virosta, Latviasta, Unkarista, Espanjasta, Portugalista, Saksasta, Belgiasta, Hollannista, Irlannista, Tšekistä sekä tietysti täältä Suomesta.
Nyt voidaan vihdoinkin nähdä ja kokea todella laaja kansainvälinen craft oluiden kirjo, luvassa on mahtavat 2 päivää Kaapelitehtaalla!
Kuva: Kippis Festival |
Tapahtuma on siis jatkossa kansainvälisempi, mutta nähdäänkö edelleen suomalaisia pienpanimoita ja kuinka suuresta joukosta seulotaan tapahtumaan osallistujat?
Kyllä tapahtumassa tullaan jatkossakin näkemään kotimaisia pienpanimoita, onhan tapahtuman tarkoitus esitellä craft oluita mahdollisimman laajasti. Hyvänä esimerkkinä tästä on tämän vuoden Suomen Paras Olut -kilpailun mitalistipanimoiden paikalla olo, koska tapahtuma ei pyri missään nimessä vähättelemään kotimaista osaamista.
On selvää että tapahtumat joissa on rajalliset tilat ja rajoitetut yleisömäärät (anniskelulupa), joutuvat miettimään kuinka monta panimoa on järkevää hankkia paikalle. Luonnollisesti jatkossa tapahtuu seulontaa, yleisön mielenkiinto tapahtuman tarjontaan on tässä suurin vaikuttava tekijä. Ei ketään kiinnosta tulla loppuvuodesta tapahtumaan, jos maisteltavana on samoja oluita kuin kaikissa kesän festivaaleissa. Myös marketeista ennalta tutut tuotteet tullaan karsimaan pois, uutuusarvon merkitys tullaan tekemään mukaan haluaville panimoille selväksi.
Tapahtuman ajankohta on siirtynyt lähemmäksi vuoden vaihdetta. Miksi?
Halusin enemmän välimatkaa loppukesän tapahtumiin, tämä osaltaan auttaa mukana olevia panimoita valmistautua. 2017 Kaapelitehdas kysyi kiinnostustani vaihtamaan ajankohtaa, ja päätöstä ei kauan tarvinnut miettiä. Samalla tuli poistettua pari hankalaa päällekkäisyyttä, ulkomaalaisten craft olut festivaalien kanssa.
Tämä uusi ajankohta on saanut runsaasti kiitosta meidän asiakkailtamme, ja nyt löytyy yrityksille uusi aivan mahtava vaihtoehto pikkujoulujen paikaksi.
Ensimmäinen OlutExpo oli siis 7 vuotta sitten, niin kuinka oluttapahtumat ovat muuttuneet siinä aikana?
Aikoinaan riitti se että oli jotain olutta esillä, ja ihmiset saapui paikalle. Vuosi vuodelta trendit ovat muuttuneet, sekä alkoholilain uudistukset vauhdittaneet muutosta. Erilaisten craft oluiden saatavuus varsinkin kaupoissa, on tehnyt kuluttajista tietoisempia sekä vaativampia. Ravintolat ovat joutuneet vastaamaan muuttuneeseen kysyntään, ja kokonaiskulutuksen laskiessa kilpailutilanne on kiristynyt.
Kun koko HoReCa-ala painii ongelmissa liittyen kovaan verotukseen ja lainsäädäntöön, on myös oluttapahtumien mietittävä omaa asemaa ja mielenkiintoarvoaan.
Millä tavalla Kippis Festival 2019 –tapahtuma tulee eroamaan OlutExpo 2018 –tapahtumasta?
Tuossa tuli kerrottua kasvava ulkomaalaisten pienpanimoiden vaikutus tapahtumassa, sekä ajankohdan siirtyminen myöhemmäksi marraskuun loppuun. Mutta muutokset eivät todellakaan lopu näihin, vaan tapahtuman toimintamallia ollaan uudistamassa monella eri alueella.
”Kippis Festival 2019 on muutosten tapahtuma.”
Viime vuosien sekava maksujärjestelmä tapahtumassa poistuu käytöstä, tästä lähtien yleisö voi maksaa liput, juomat, ruoat ja jopa panimoiden fanituotteet omilla maksukorteillaan. Meillä kaikilla on kortit helppokäyttöisellä lähimaksuominaisuudella, niin miksi pitäisi jonotella ja siirrellä saldoja johonkin rannekkeeseen? Varsinkin kun kaikki kustannukset nousevat valtavasti, kun tehdään jotain täysin turhaa.
Tänä vuonna järjestämme ensimmäistä kertaa bussikuljetuksia eri paikkakunnilta Kaapelitehtaalle, lauantaina 30.11. niin että bussit saapuvat paikalle noin kello 14 kun tapahtuman ovet aukeaa. Bussi+lippu paketit ovat tulossa myyntiin meidän lippukauppaamme.
Tapahtuman ruokamyynti tuodaan alas pääkerrokseen, tehden yleisölle ruokailun oluiden maistelun lomassa paljon helpommaksi. Rakennamme täysin uuden oman kärynpoisto järjestelmän ruokamyyjille, parantaen Merikaapelihallin ilmanlaatua huomattavasti tapahtuman aikana.
Olemme lanseeraamassa tapahtumalle oman verkkokaupan, ennakkolippujen sekä erillisten tasting tilaisuuksien myyntiin. Näin pystymme tarjoamaan paremman palvelun edullisempaan hintaan, osana meidän sitoutumistamme tuottaa rehellisesti parempia elämyksiä asiakkaillemme.
Mitä jäi mieleen viime vuoden tapahtumasta?
Viime vuosi oli kokonaisuutena henkisesti todella raskas, tuli kokeiltua uusia toimintatapoja sekä yhteistyökumppaneita huonolla menestyksellä. Mutta tällä alalla se mikä ei tapa, opettaa. Tarve uudistaa tapahtuman konsepti tuli erittäin selväksi, ja nyt tavallaan tämän vuoden tapahtuma on kaiken tulos.
Mitä tämän vuoden festivaalivieraille tulee jäämään mieleen?
Yli 50:n panimon loistavien oluiden kirjo, ja 2 päivää Merikaapelihalli täynnä hyvää fiilistä!
Mitä itse odotat tapahtumalta?
Ammatillisessa mielessä tavata mielettömän hyviä tyyppejä maailmalta, joita yhdistää polttava halu panna loistavia craft oluita. Luoden heille positiivista Suomi-kuvaa, ja samalla verkostoitua heidän kanssaan enemmän.
Mutta eniten odotan nähdä yleisön kasvoilta sekä keskusteluista, että olen onnistunut uudistamaan tapahtuman ja olen tuottanut heille hienon elämyksen!
Miksi tapahtumaan kannattaa tulla?
Paikalle on rakentumassa uskomaton craft oluiden tarjonta, monia panimoista ei ole koskaan nähty Suomessa! Paikalle kannattaa ehdottomasti tulla ottaen ystävät mukaan, juhlistamaan craft oluiden aikaan saamaa muutosta meidän olutkulttuuriimme!
Mitäs muuta haluat vielä mainita?
Haluan kertoa lukijoillesi meidän uudistuneesta viestinnästämme… Osoitteeseen https://kippis.info/ on avautumassa 1.11. tapahtuman täysin uudet verkkosivut, sisältäen myös meidän oma uusi lippukauppamme.
Sivuilta löytyy paljon hyödyllistä tietoa, sekä linkki tapahtuman olutlistaukseen Untappd palvelussa. Parasta on tykätä ja seurata meidän ilmoitteluamme tapahtuman Facebook sivuilla https://www.facebook.com/KippisInternationalCraftBeerFestival/
Kiitoksia Jaska haastattelusta, kiva päästä kertomaan ihmisille mitä on tapahtumassa.
Nähdään Kaapelitehtaalla 29.-30. marraskuuta!